نخستين موش ترانس ژن كشور تابستان توليد ميشود

کهکشان دانش: مجري طرح تحقيقاتي توليد موش ترانس ژن گفت: نخستين موش ترانس ژن كشور تابستان سال آينده توليد ميشود. نخستين مركز تحقيقات موش ترانس ژن صبح امروز با حضور نسرين سلطانخواه معاون علم و فناوري رئيس جمهور در پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك افتتاح شد.
كريم نيرنيا مجري طرح تحقيقاتي توليد موش ترانس ژن در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران گفت: براي توليد موش ترانس ژن، ژني را كه موش ندارد وارد بدن و تمام سلولهاي موش ميكنيم.
وي با اشاره به كاربرد موش ترانس ژن گفت: با استفاده از اين روش ميتوان، بيان ژن را بررسي كرد و بيان ژن در فهم بسياري از بيماريها مؤثر است. براي مثال بيماري تالاسمي بيان يك ژن كه در خون است موجب ابتلا به اين بيماري ميشود.
نيرنيا افزود: كاربرد دوم اين است كه مي توانيم يك ژن را وارد بدن موش كنيم و اثر آن ژن را روي يك بافت خاص مورد بررسي و مطالعه قرار دهيم. برخي از ژنها در توليد سرطان مؤثر هستند و براي بررسي نقش ژنها در ايجاد بيماري سرطان مي توان از اين روش استفاده كرد.
وي با اشاره به اينكه يكي از كابردهاي تول?د حيوانات ترانس ژن را در داروها و اثر درماني دانست و گفت: ميتوان ژن خاصي را وارد شير حيوانات كرد كه پروتئين خاصي كه اثر دارويي دارند، توليد كرد و همچنين با استفاده از حيوانات ترانس ژن، نقش ژنهايي كه در سلولهاي بنيادي مؤثر هستند را ميتوان مورد مطالعه قرار داد.
مجري اين طرح افزود: اگر پشتيبانيهاي لازم انجام شود، نخستين موش ترانس ژن كشور در تابستان سال 89 توليد ميشود.