دانشمندان جهاني نامرئي كشف كردند

www.mojtabagaf.tk

کهکشان دانش -مجتبی گروسی:دانشمندان با بررسی حرکت یک سیاره که به صورت نامنظم صورت می‌گرفت، دریافتند که احتمالاً جهانی غیرقابل مشاهده وجود دارد که در روند حرکتی این سیاره تأثیر می‌گذارد.ستاره‌شناسان بر این باورند که موفق شدند جهانی نامرئی را پس از کشف یک سیاره‌ شناسایی کنند. آنها یکی از علل کشف این جهان ناپیدا را کشف سیاره‌ای دانستند که حول مدار خود به صورت نامنظم و با بازه‌های زمانی غیرمنظم می‌چرخید. دانشمندان بر این باورند که جهانی نامرئی در اطراف این سیاره وجود دارد و بر آن تأثیر می‌گذارد، به طوری که در بازه‌های زمانی چرخش این سیاره تفاوت‌ خاصی وجود ندارد و از نظم دقیقی پیروی نمی‌کند. پژوهشگران می‌گویند: این روش تشخیص وجود نوعی از جهان برای نخستین بار است که به این روش صورت می‌گیرد.گزارش زی نیوز، منجم برجسته دانشکده اختر فیزیک دانشگاه هاروارد می‌گوید: این سیاره نامرئی بر روی سیاره دیگری که ما می‌بینیم، تأثیر می‌گذارد و نظم حرکت آن را بر هم می‌زند. این دو جهان و سیاره پیدا و ناپیدا پیرامون خورشید خود که شبیه ستاره کپلر است، می‌چرخند. این ستاره در فاصله 650 سال نوری از زمین قرار دارد.

تصوير جديد سطح مريخ منتشر شد

کهکشان دانش  - مجتبی گروسی:  ناسا تصوير جديدي را كه از سطح سياره مريخ تهيه شده را منتشر كرد.

 آژانس فضايي آمريكا «ناسا» تصويري جديدي را كه مدارگرد مريخ اين ناسا از سياره سرخ تهيه كرده را منتشر كرد.

اين تصوير در روز اول سپتامبر 2010 (10 شهريور) توسط مداگرد ناسا از سطح مريخ گرفته شده و به زمين ارسال شده است.

در اين تصوير ناهمواري‌هاي سطح مريخ به وضوح ديده مي‌شود و دهانه‌هاي كوه‌هاي مريخ در اين تصوير مشخص هستند و اندازه اين دهانه‌ها تقريبا اندازه آتشفشان ايسلند است.

صخره های سرگردان

کهکشان دانش: در آغازین روزهای ژانویه 1801  جوزپه پیاتزی (7 جولای 1746 - 22 جولای 1826) جرمی را در آسمان رصد نمود كه ابتدا یك ‌دنباله‌دار به نظر ....

ادامه نوشته

نیم قرن در جستجوی موجودات هوشمند فضایی

کهکشان دانش:فرانک درک مدیر مرکز کارل ساگان در موسسه SETI می باشد که در کالیفرنیای آمریکا واقع شده است. او پایهگذار پروژه اُزما بود که در آن به دنبال امواج رادیویی گسیل شده از موجودات هوشمند فرازمینی به دو ستاره Tau Ceti و Epsilon Eridani گوش فرا میدادند.

این دو ستاره در فاصله تقریبی 12 سال نوری از زمین قرار داشته و تقریباً هم سن خورشید میباشند.

پروژه مذکور نام خود را از سرزمین افسانه ای اُز (land of Oz) در داستان معروفی به همین نام از "اِل فرانک باوم" گرفته است. سرزمینی که در دوردستها واقع شده، خیلی سخت می توان به آنجا رسید و جمعیت ساکن در آن از موجودات عجیبی تشکیل شده که برای ما نامأنوس هستند.

از آوریل تا جولای سال 1960 گیرندههای آنتن 28 متری رادیوتلسکوپ این پروژه به مدت 6 ساعت در روز  روی فرکانس 1420 مگاهرتز که و طول موج 21 سانتیمتر نتظیم میشد. این مشخصات تابشی اتم سرد هیدروژن است.  آنها به دنبال سیگنالهایی هوشمند بودند که حدس می زنند موجودات فرازمینی مشتاق

Dr. Frank Drake

ارتباط برایشان ارسال خواهند کرد. پس از پایان این پروژه دانشمندان شروع به فکر کردن درباره احتمال یافتن موجودات فضایی در جایی فرای زمین نمودند. این ایده که آن روزها خندهدار به نظر می رسید و ایدههای جدید فراوانی که بعدها به آن اضافه شد، زمینه تحقیقات مفصل آتی بشر را برای یافتن حیات در جهان، محیا نمود.

مصاحبهای که در ادامه میخوانید حاصل گپ دوستانه فرانک درک  با ریچارد فیشر، نویسنده مجله نیوساینتیست به مناسبت پنجاه سالگی این کوشش میباشد. این مصاحبه توسط دانش فضایی  به صورت آزاد ترجمه شده است.
 

Half a century listening for ET


 

.  چه چیزی باعث شد تا ایده پروژه اُزما در ذهنتان شکل گیرد؟
در سال 1957 من در
رصدخانه رادیویی دانشگاه هاروارد مشغول مطالعه خوشه ستارهای پلیادس بودم که ناگهان ما یک سیگنال اضافه از آن نقطه از آسمان دریافت کردیم. این موضوع میتوانست ناشی از فعالیتهای رادیوآماتوری در نزدیکی رصدخانه باشد اما من بر این عقیده بودم که ما یک نشانه رادیویی واضح از تمدنی فرازمینی دریافت کردهایم. در آن لحظه احساس خیلی عجیب و با شکوهی داشتم که هیچ گاه قبل و بعد از آن دوباره تجربه نکردمش. همزمان احساس شادی و هیجان زیادی به سراغم آمده بود و فکر میکردم که هر آنچه میدانیم، میرود که تعییر پیدا کند.

.  چه قدر خوشبین بودید زمانی که کار روی پروژه را شروع کردید؟
در سال 1960 زمانی که ما کارمان را در پروژه اُزما آغاز کردیم، می
دانستیم که هر ستارهای میتواند منبعی برای ارسال سیگنالهای مورد علاقه ما باشد. شانس با ما بود که موفقیتهای جانبی دلسردمان نکرد. در آن زمان ما از جهان بالای سرمان خیلی کم میدانستیم و بنابراین امیدوارانه کار میکردیم.

.  در ابتدای کار شما پروژه را مخفیانه آغاز کردید. آیا این به این دلیل بود که شما نسبت به حدس و گمان خود برای یافتن موجودات قرازمینی بدبین بودید؟
در سالهای 1960 برای دانشمندان یک جور ممنوعیت اخلاقی وجود داشت که درباره زندگی فراستاره
ای فکر کنند. این کاری بود که فقط دانشمندان شرور به آن مشغول میشدند. اما ما خیلی شجاع و جسور بودیم و اصلاً فکر هم نمیکردیم که به خاطر این نوع نگرشمان باید شرمنده باشیم.

.  پنجاه سال است که به ماورای زمین گوش می دهید. آیا فکر میکنید که تا حالا باید چیزی می شنیدید؟
در طی این سالها من واقع
گراتر شدهام. معادلهای که من به جهان معرفی کردم، می گوید که ما برای شنیدن پیام تمدنی غیر از خودمان باید حداقل به 10 میلیون ستاره گوش فرا دهیم. اما باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت وجود یک تمدن فرازمینی، آنها مبادرت به ارسال سیگنال نمایند و یا اگر این کار را انجام دهند شاید در فرکانسی متفاوت از آنچه ما به آن گوش میدهیم، این کار را بکنند. ما تا امروز تحقیقاتمان را بر روی تعداد بسیار زیادی از ستارهها به سرانجام رساندهایم، اما تعداد آنها هنوز به رقم 10 میلیون عدد نرسیده است. کاری که ما تا امروز انجام دادهایم مثل خریدن بلیط بختآزمایی است. احتمال کمی وجود دارد که شما در این دوره از قرعهکشی برنده شوید.

. آیا ما هم باید همزمان شروع به ارسال سیگنالهای رادیویی به سمت دنیای خارج نماییم؟
صادقانه بگویم، نه. برای یک تمدن فرازمینی پیشرفته در حد و حدود ما بسیار سهل است که رادیوتلسکوپی بسازد و به امواج عادی ارسال شده از ما مانند سیگنالهای تلویزیونی گوش فرا دهد. اینکه منابعمان را صرف ارسال یک یا دو نعره بلند به سوی دنیا نماییم بی
فایده است.

. استدلالی هم وجود دارد که ارسال سیگنال می تواند به مفهوم اعلام جنگ باشد.
بله و اگر چنین چیزی روی دهد تقصیر من است چون که در سال 1974 من قویترین پیام رادیویی تا امروز را از رادیوتلسکوپ آرسیبو که در پورتوریکو قرار دارد به فضا ارسال کردم. من در آن زمان  از سوی ستاره
شناسی به نام رویال به شدت مورد مواخذه قرار گرفتم. او خیلی نگران عواقب این کار بود.. به نظر شما یک موجود فضایی چه شکلی خواهد بود؟
طبعاً ما از نظر شکل ظاهری و زیست شناسی شبیه به هم نخواهیم بود. ما انسانها از طراحی خوبی برخورداریم. خیلی خوبه که ما می
توانیم روی دو پا بایستیم چون این موضوع به ما امکان میدهد تا از دستانمان استفاده کنیم. در ضمن خیلی عالیه که سرمان بالای بدنمان قرار دارد، چون میتوانیم شکارمان را ببینیم. اما وجود دو دست خیلی ایده خوبی نیست. هرکسی که تلاش کرده چمدانهایش را از ماشین به خانه حمل کند، حتماً با این مشکل روبرو شده است. بنابراین آدم فضاییهای فرضی من تا حدود زیادی شبیه خود ما خواهند بود اما با چهار دست! هرچند هیچ کس نمیداند که مسیر تکامل در شرایط مختلف چه مسیری را طی میکند.

طراحي و ساخت شبيه‌ساز ماهواره انعطاف‌پذير در دانشگاه شريف

کهکشان دانش:محققان دانشگاه شريف موفق به طراحي و ساخت شبيه‌ساز ماهواره انعطاف‌پذير شدند. پژوهشگر دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف از موفقيت اين دانشگاه در طراحي، ساخت و بهره برداري از شبيه ساز ماهواره انعطاف پذير خبر داد كه هدف

ادامه نوشته

"شاتل ديسكاوري " بهار به فضا مي‌رود

کهکشان دانش: شاتل ديسكاوري براي تكميل ساخت ايستگاه بين‌المللي فضا(ISS) ماه آينده به فضا پرتاب مي‌شود. آژانس فضايي آمريكا «ناسا» اعلام كرد كه دومين شاتلي كه در سال 2010 به فضا خواهد رفت، شاتل ديسكاوري خواهد بود و اين شاتل در حالي كه 100 تن تجهيزات را به همراه دارد، در....

ادامه نوشته

تجهيزات و مواد غذايي به ايستگاه فضايي رفت

کهکشان دانش: تجهيزات و مواد غذايي خدمه ايستگاه فضايي به همراه موشك روسي به فضا پرتاب شد. مقامات روسي اعلام كردند: موشك روسي در حالي كه تجهيزات مورد نياز خدمه ايستگاه بين‌المللي فضا را به همراه داشت، سفر خود را به ايستگاه فضايي آغاز كرد.
اين فضاپيما كه از مركز فضايي بيكنور در قزاقستان به فضا پرتاب شده بود، دقايقي بعد از پرتاب در مدار زمين قرار گرفت.
مركز كنترل اين مأموريت فضايي اعلام كرد: اين فضاپيما روز جمعه به ايستگاه بين‌المللي فضا متصل مي‌شود و اين وسايل و تجهيزات جديد جمعه به دست فضانوردان مي‌رسند.
اين فضاپيما به همراه خود آب، اكسيژن سوخت، مواد غذايي و همچنين نامه‌هاي خانواده‌هاي فضانوردان را حمل مي‌كند.
به گزارش فارس، هم اكنون در ايستگاه بين‌المللي فضا 2 فضانورد روسي، 2 فضانورد آمريكايي و يك فضانورد ژاپني مشغول فعاليت هستند.
ايستگاه بين‌المللي فضا پروژه‌اي بين‌المللي است كه 16 كشور در ساخت آن مشاركت داشته‌اند.

جدول خورشید گرفتگی فردا در تمام استانها

کهکشان دانش:مشخصات خورشيد گرفتگي براي تمامي مراكز استانها به شرح زير است....

ادامه نوشته

دومين كاوشگر ماه چين پايان سال 2010 به فضا مي‌رود

کهکشان دانش:چين اعلام كرد: دومين كاوشگر ماه اين كشور در پايان سال 2010 به فضا پرتاب مي‌شود. مقامات اوايل صبح امروز اعلام كردند كه دومين كاوشگر ماه اين كشور به نام «Chang'e-2» در پايان سال 2010 به فضا پرتاب مي‌شود...

ادامه نوشته

اوكراين و برزيل موشك ماهواره‌بر به فضا مي‌فرستند

کهکشان دانش: اوكراين و برزيل با همكاري هم تا سال 2010 موشك ماهواره‌بر به فضا مي‌فرستند. اوكراين و برزيل با همكاري هم قصد دارند موشك ماهواره‌بر «Cyclone 4» را در پايان سال 2010 پرتاب كنند.
اوكراين و برزيل تفاهمنامه‌اي را در تاريخ يك دسامبر به امضا رسانده‌اند كه بر اساس اين تفاهمنامه قرار است اين دو كشور با همكاري يكديگر موشك بالابر ماهواره بسازند و اين موشك را تا پايان سال 2010 پرتاب كنند.
اوكراين و برزيل در زمينه‌هاي ديگر مانند بحث انرژي و توسعه فناوري‌هاي نظامي با هم همكاري دارند.

گردشگران در هتل فضايي 15 بار در روز طلوع آفتاب را مي‌بينند

کهکشان دانش: نخستين هتل فضايي تا سال 2012 راه‌اندازي مي‌شود و گردشگران با اقامت در اين هتل در طي يك روز 15 بار طلوع آفتاب را مي‌بينند. نخستين اقامتگاه تجاري فضايي، هتل فضايي، تا سالن 2012 راه‌اندازي و افتتاح مي‌شود. ...
ادامه نوشته

اسپيتزر بزرگ‌ترين حلقه زحل را كشف كرد

کهکشان دانش: تلسكوپ فضايي اسيپتزر بزرگ‌ترين حلقه زحل را كه تاكنون ناشناخته مانده بود را كشف كرد.تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا به تازگي بزرگ‌ترين حلقه سياره زحل را كه تاكنون در هيچ تصويري مشاهده نشده بود و براي همه ناشناخته مانده بود، را كشف كرد.
اين حلقه از يخ و غبار تشكيل شده و در فاصله 27 درجه‌اي از حلقه اصلي زحل قرار گرفته است و به تعريفي ديگراين حقله از خود سياره زحل بسيار دور است.
ويتني كلاوين سخنگوي جي‌پي‌ال ناسا گفت: اين حلقه خيلي پراكنده است و از خودش خيلي نور مرئي ساطع نمي‌كرد اما تلسكوپ اسپيتزر توانسته از اين حلقه در طول موج فرو سرخ تصوير تهيه كند.
اگر چه اين حلقه بسيار سرد است و دمايي معادل منفي 316 درجه فارنهايت دارد اما از خود اشعه حرارتي ساطع مي‌كند.

برخورد 2 فضاپيماي ناسا با ماه براي پيدا كردن آب

کهکشان دانش: ناسا 2 فضاپيماي خود را به تنها قمر زمين كوباند تا بتواند روي ماه آب پيدا كند. ناسا با هدف پيدا كردن آب، 2 فضاپيماي خود را روز گذشته به ماه كوباند و دانشمندان ناسا معتقدند كه اين مأموريت گامي براي تحقق بخشيدن به نظريه ساخت مكاني براي زندگي انسان است....
ادامه نوشته

مجوز پرتاب سويوز تي.ام.آ-16 توسط كارشناسان صادر شد

کهکشان دانش: مركز هدايت پرواز ناوهاي فضايي روسيه كه در شهرك "كارليف " در حومه مسكو واقع است اعلام كرد كارشناسان "روسكاسموس "، با بررسي نتايج وضعيت ناو "سويوز تي.ام.آ-16 " ، مجوز پرواز آن را صادر كردند.بر اساس اطلاعيه اين مركز، بررسي كارشناسان ...
ادامه نوشته

روسيه مأموريت مريخ خود را تا سال 2011 به تأخير انداخت

کهکشان دانش: روسيه به دليل مشكلات فني مأموريت بدون سرنشين خود به مريخ را به تأخير انداخت. روسيه پرتاب كاوشگر «Phobos» را كه قرار است مريخ را بررسي كند، به علت مشكلات فني تا سال 2011 به تأخير انداخت....
ادامه نوشته

هند 7 ماهواره به فضا پرتاب كرد

کهکشان دانش: هند 7 ماهواره كه 6 مورد آن ماهواره‌هاي خارجي بوده است را هفته گذشته به فضا پرتاب كرد. هند با موفقيت 7 ماهواره را كه 6 مورد آن براي كشورهاي ديگر بود، چهارشنبه با موفقيت به فضا پرتاب كرد و اين ماهواره‌ها را در مدار 720 كيلومتري (447 مايلي) زمين قرار داد.
ماهواره هندي «Oceansat-2» قرار است اقيانوس هند را مورد مطالعه و بررسي قرار دهد و مكان‌هاي ماهيگيري را شناسايي كند.
آژانس فضايي هند اعلام كرد كه نخستين ماهواره « Oceansat» در سال 1999 به فضا فرستاده شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين پرتاب 4 ماهواره آلمان، يك ماهواره سوييس و يك ماهواره تركيه توسط موشك هندي به مدار زمين رفته‌اند.

نخستين موشك فضايي روماني پاييز به فضا مي‌رود

کهکشان دانش: نخستين موشك فضايي روماني اوايل پاييز به فضا فرستاده مي‌شود. انجمن هوا و فضانوردي روماني اعلام كرد: نخستين موشك فضايي روماني كه حدود 30 ميليون دلار براي آن هزينه شده است، اكتبر سال جاري به فضا پرتاب مي‌شود....
ادامه نوشته

نخستين ماهواره رصدگر زمين تركيه به فضا مي‌رود

کهکشان دانش: نخستين ماهواره رصدگر زمين تركيه سال آينده به فضا مي‌رود.ماهواره رصدگر زمين تركيه به نام «راست» سيستم تصويربرداري بسيار قويي دارد و توسط مهندسان تركيه ساخته شده است. اين نخستين ماهواره‌اي است در تركيه براي رصد زمين طراحي و ساخته شده است.
به گزارش شين‌هوآ، تصاوير گرفته شده توسط اين ماهواره براي نقشه‌برداري و رصد حوادث طبيعي و غيرمترقبه استفاده خواهد شد.
اين ماهواره سال آينده از جنوب شرقي روسيه به فضا پرتاب مي‌شود.

فضاپيماي ژاپن به ايستگاه بين‌المللي فضا رفت

کهکشان دانش: فضاپيماي بدون سرنشين براي نخستين بار سفر خود به ايستگاه بين‌المللي فضا را آغاز كرد. ژاپن نخستين فضاپيماي بدون سرنشين خود را در اوايل صبح امروز جمعه به سمت ايستگاه بين‌المللي فضا فرستاد تا اين فضاپيما بتواند به حمل مواد مورد نياز خدمه اين ايستگاه كمك كند...
ادامه نوشته

نخستين راهپيمايي فضايي مأموريت ديسكاوري انجام شد

کهکشان دانش: فضانوردان نخستين راهپيمايي فضايي خود را با موفقيت انجام دادند. دو فضانورد شاتل ديسكاوري در نخستين راهپيمايي فضايي خود مخزن آمونياك ايستگاه بين‌المللي فضا را....
ادامه نوشته