كشف گونه‌هاي جديد موجوداتي كه بدون اكسيژن زندگي مي‌كنند

کهکشان دانش:دانشمندان نخستين حيواناني را كه بدون اكسيژن زندگي مي‌كنند در بستر درياي مديترانه كشف كردند. 3 گونه از موجودات يك ميلي‌متري شبيه به ستاره دريايي كه در صدف زندگي مي‌كنند، در 5/3 كيلومتري اعماق اقيانوس و در 200 كيلومتري ساحل "كرت " كه منطقه‌اي تقريبا بدون اكسيژن است، يافت شدند...

ادامه نوشته

نخستين موش ترانس ژن كشور تابستان توليد مي‌شود

کهکشان دانش: مجري طرح تحقيقاتي توليد موش ترانس ژن گفت: نخستين موش...

ادامه نوشته

لاوروف: نيروگاه بوشهر امسال راه‌اندازي مي‌شود

کهکشان دانش: وزير امور خارجه روسيه تأييد كرد كه نيروگاه هسته‌اي بوشهر در سال جاري ميلادي راه‌اندازي مي‌شود.

به گزارش  خبرگزاري "اينترفكس "، "سرگئي لاوروف " در پيامي تأييد كرد: نيروگاه هسته‌اي بوشهر در سال جاري ميلادي راه‌اندازي خواهد شد، تنظيمات و تطبيقات در حال انجام است.
وي به تاريخ دقيق راه‌اندازي نيروگاه بوشهر اشاره نكرد و گفت كه شركت "روس اتم " مسئول جدول زماني راه‌اندازي نيروگاه بوشهر است.
نيروگاه يكهزار مگاواتي بوشهر در ابتدا در اواسط 1970 توسط شركت آلماني "زيمنس " ساخته شد اما پس از انقلاب اسلامي در سال 1979، ساخت اين نيروگاه متوقف شد.
در سال 1992پس از آنكه ايران و روسيه به توافقنامه‌ همكاري هسته‌اي دست يافتند، قراردادي را در سال 1995 به امضا درآوردند تا ساخت اين نيروگاه را به اتمام رسانند اما راه‌اندازي نيروگاه بوشهر در سال‌هاي اخيرا به تعويق افتاد.
"علي اكبر صالحي " رئيس سازمان انرژي اتمي ايران پيشتر در سخنان خود نسبت به بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر ظرف چند ماه آينده خبر داده بود.
وي با اشاره به طولاني شدن روند راه اندازي نيروگاه بوشهر گفته بود: اولويت اصلي من از زماني كه مسئوليت رياست سازمان انرژي اتمي را برعهده گرفتم، ايمني بوده و بعد به سرعت در راه اندازي نيروگاه بوشهر تاكيد كرده‌ام.
رييس سازمان انرژي اتمي افزود: مردم ما مدت زمان زيادي است كه منتظر راه اندازي نيروگاه بوشهر هستند، اما اگر در ايمني اين نيروگاه مشكلي وجود داشته باشد، ما مي‌توانيم حتي بيش از اين نيز منتظر بمانيم تا ايمني آن رعايت شود و اين تعهد ماست.

شکست دوباره یک رویای چهل ساله

کهکشان دانش:به نظر می‌رسد رؤیای 40 ساله ناسا به منظور ادامه برنامه آپولو و بازگشت به ماه، در دولت اوباما هم محقق نخواهد شد. شاید تنها راه....

ادامه نوشته

نتايج نهايي پنجمين دوره مسابقات ربوكاپ آزاد ايران اعلام شد

کهکشان دانش:نتايج نهايي پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي روبوكاپ آزاد ايران كه از 18 تا 20 فروردين در نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شد، اعلام شد.  در ليگ ربات مين‌ياب دستي تيم ‌vra از دانشگاه آزاد يزد رتبه اول، تيم پژوهشسراي دانش‌آموزي كرمانشاه و تيم دانشگاه علم‌و‌صنعت به طور مشترك مقام دوم را از آن خود كردند....
ادامه نوشته

20 فروردين ماه تجلي‌ توانمندي‌هاي علمي دانشمندان جوان ايراني است

کهکشان دانش: اتحاديه علمي پژوهشي دانشجويان فيزيك ايران روز 20 فروردين ماه را تجلي‌گاه نوآوري و شكوفايي انديشه‌ها و توانمندي‌هاي علمي دانشمندان جوان ايران دانست. اتحاديه علمي‌ پژوهشي دانشجويان فيزيك ايران طي بيانيه‌اي با تاكيد بر اين كه دانشمندان جوان ايراني با دستيابي به فناوري هسته‌اي غرور و استقلال علمي و اقتدار ملي ايرانيان را بار ديگر به جهانيان نشان دادند، از تلاش‌ و زحمات آنان قدرداني كرد. متن كامل اين بيانه به اين شرح است:
بيستم فروردين، روز ملي فناوري هسته‌اي، تجلي گاه نوآوري و شكوفايي انديشه‌ها و توانمندي‌هاي علمي دانشمندان جوان كشور است.
روز نمايش اقتدار و عظمت ملت بزرگ ايران و نقطه عزيمت و خيزش عظيم علمي كشور در مسير پيشرفت، تعالي و شكوفايي است. كودكان امروز و جوانان فرداي اين مرز و بوم « بيستم فروردين » را هميشه به ياد خواهند داشت، اين روز روزي است كه بر خلاف خواسته سردمداران زور و غرور و استقلال علمي و اقتدار ملي خود را بار ديگر به جهانيان نشان دهد.
انرژي هسته‌اي يك فناوري با ارزش و محصول يك دانش پيشرفته است كه تنها معدودي از كشورها از آن برخوردارند و با توجه به كاربرد وسيع آن در زمينه‌هاي توليد انرژي سالم، صنعت، كشاورزي، پزشكي و بسياري از زمينه‌هاي تحقيقاتي دستيابي به دانش بومي آن نقش بسيار مهمي براي رسيدن به اهداف دهه پيشرفت و عدالت و صنعتي شدن كشور دارد.
اتحاديه علمي-پژوهشي دانشجويان فيزيك ايران اين ايام به ملت ايران تبريك عرض كرده و تلاش‌ها و زحمات ارزشمند همه دانشمندان و جوانان برومند كشور در اين عرصه و همه سنگرهاي علم و دانش را ارج مي‌نهد.

صخره های سرگردان

کهکشان دانش: در آغازین روزهای ژانویه 1801  جوزپه پیاتزی (7 جولای 1746 - 22 جولای 1826) جرمی را در آسمان رصد نمود كه ابتدا یك ‌دنباله‌دار به نظر ....

ادامه نوشته

فناوري نانو در ايران بومي‌سازي مي‌شود

کهکشان دانش: مسئول مركز تحقيقات نانوفناوري شهيد چمران تهران گفت: توليد و بومي‌سازي علم در زمينه‌هاي مختلف منتهي به فناوري نانو از اهداف اصلي ما در اين مركز تحقيقاتي است. از ديگر اهداف مركز تحقيقاتي مي‌توان كمك به توسعه و پژوهش در زمينه‌هاي كاربردي و بنيادي فناوري نانو در كشور و ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي ارتقاي فعاليت‌هاي پژوهشي - آموزشي در قالب هسته‌هاي نانو فناوري در سطح دانشگاه‌ها اشاره كرد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي آينده مركز تحقيقات نانوفناوري شهيد چمران تهران خاطر نشان كرد: تأسيس كتابخانه مركزي در زمينه نانو، برگزاري سومين دوره آموزش عمومي نانو فناوري در هفته اول ارديبهشت، برگزاري دوره تحقيق پيشرفته و مالكيت فكري، انجام پروژه‌هاي مختلف با مراكز و پژوهشگاه‌هاي گوناگون در زمينه نانو‌كامپوزيت، نانو‌بيو و نانونفت از برنامه‌هاي آينده اين مركز تحقيقاتي است.
كفايتي افزود: نانوتكنولوژي، توانمندي توليد مواد، ابزار‌ها و روش‌هاي جديد با استفاده از خواصي است كه در آن مقياس ظاهر مي‌شود در حقيقت نانوتكنولوژي رويكردي جديد در تمام رشته‌هاست.
وي تصريح كرد: براي نانو‌تكنولوژي مي‌توان كاربرد‌هايي را در حوزه‌هاي مختلف از جمله غذا، دارو، تشخيص پزشكي و بيوتكنولوژي تا الكترونيك، كامپيوتر، حمل و نقل، انرژي، محيط زيست، مواد، هوافضا و صنايع دفاعي برشمرد.
كفايتي در راستاي فعاليت‌هاي مركز تحقيقات نانوفناوري شهيد چمران تهران در سال جديد افزود: اين مركز در راستاي اهداف خويش، فعاليت در حوزه‌هاي تخصصي نانوذرات، نانوامولسيون، نانوكاتاليست، نانوكامپوزيت، نانوتيوپ، نانوفتونيك و نانوپوشش را از ابتدا آغاز و به فعاليت در آن مي‌پردازد.

نیم قرن در جستجوی موجودات هوشمند فضایی

کهکشان دانش:فرانک درک مدیر مرکز کارل ساگان در موسسه SETI می باشد که در کالیفرنیای آمریکا واقع شده است. او پایهگذار پروژه اُزما بود که در آن به دنبال امواج رادیویی گسیل شده از موجودات هوشمند فرازمینی به دو ستاره Tau Ceti و Epsilon Eridani گوش فرا میدادند.

این دو ستاره در فاصله تقریبی 12 سال نوری از زمین قرار داشته و تقریباً هم سن خورشید میباشند.

پروژه مذکور نام خود را از سرزمین افسانه ای اُز (land of Oz) در داستان معروفی به همین نام از "اِل فرانک باوم" گرفته است. سرزمینی که در دوردستها واقع شده، خیلی سخت می توان به آنجا رسید و جمعیت ساکن در آن از موجودات عجیبی تشکیل شده که برای ما نامأنوس هستند.

از آوریل تا جولای سال 1960 گیرندههای آنتن 28 متری رادیوتلسکوپ این پروژه به مدت 6 ساعت در روز  روی فرکانس 1420 مگاهرتز که و طول موج 21 سانتیمتر نتظیم میشد. این مشخصات تابشی اتم سرد هیدروژن است.  آنها به دنبال سیگنالهایی هوشمند بودند که حدس می زنند موجودات فرازمینی مشتاق

Dr. Frank Drake

ارتباط برایشان ارسال خواهند کرد. پس از پایان این پروژه دانشمندان شروع به فکر کردن درباره احتمال یافتن موجودات فضایی در جایی فرای زمین نمودند. این ایده که آن روزها خندهدار به نظر می رسید و ایدههای جدید فراوانی که بعدها به آن اضافه شد، زمینه تحقیقات مفصل آتی بشر را برای یافتن حیات در جهان، محیا نمود.

مصاحبهای که در ادامه میخوانید حاصل گپ دوستانه فرانک درک  با ریچارد فیشر، نویسنده مجله نیوساینتیست به مناسبت پنجاه سالگی این کوشش میباشد. این مصاحبه توسط دانش فضایی  به صورت آزاد ترجمه شده است.
 

Half a century listening for ET


 

.  چه چیزی باعث شد تا ایده پروژه اُزما در ذهنتان شکل گیرد؟
در سال 1957 من در
رصدخانه رادیویی دانشگاه هاروارد مشغول مطالعه خوشه ستارهای پلیادس بودم که ناگهان ما یک سیگنال اضافه از آن نقطه از آسمان دریافت کردیم. این موضوع میتوانست ناشی از فعالیتهای رادیوآماتوری در نزدیکی رصدخانه باشد اما من بر این عقیده بودم که ما یک نشانه رادیویی واضح از تمدنی فرازمینی دریافت کردهایم. در آن لحظه احساس خیلی عجیب و با شکوهی داشتم که هیچ گاه قبل و بعد از آن دوباره تجربه نکردمش. همزمان احساس شادی و هیجان زیادی به سراغم آمده بود و فکر میکردم که هر آنچه میدانیم، میرود که تعییر پیدا کند.

.  چه قدر خوشبین بودید زمانی که کار روی پروژه را شروع کردید؟
در سال 1960 زمانی که ما کارمان را در پروژه اُزما آغاز کردیم، می
دانستیم که هر ستارهای میتواند منبعی برای ارسال سیگنالهای مورد علاقه ما باشد. شانس با ما بود که موفقیتهای جانبی دلسردمان نکرد. در آن زمان ما از جهان بالای سرمان خیلی کم میدانستیم و بنابراین امیدوارانه کار میکردیم.

.  در ابتدای کار شما پروژه را مخفیانه آغاز کردید. آیا این به این دلیل بود که شما نسبت به حدس و گمان خود برای یافتن موجودات قرازمینی بدبین بودید؟
در سالهای 1960 برای دانشمندان یک جور ممنوعیت اخلاقی وجود داشت که درباره زندگی فراستاره
ای فکر کنند. این کاری بود که فقط دانشمندان شرور به آن مشغول میشدند. اما ما خیلی شجاع و جسور بودیم و اصلاً فکر هم نمیکردیم که به خاطر این نوع نگرشمان باید شرمنده باشیم.

.  پنجاه سال است که به ماورای زمین گوش می دهید. آیا فکر میکنید که تا حالا باید چیزی می شنیدید؟
در طی این سالها من واقع
گراتر شدهام. معادلهای که من به جهان معرفی کردم، می گوید که ما برای شنیدن پیام تمدنی غیر از خودمان باید حداقل به 10 میلیون ستاره گوش فرا دهیم. اما باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت وجود یک تمدن فرازمینی، آنها مبادرت به ارسال سیگنال نمایند و یا اگر این کار را انجام دهند شاید در فرکانسی متفاوت از آنچه ما به آن گوش میدهیم، این کار را بکنند. ما تا امروز تحقیقاتمان را بر روی تعداد بسیار زیادی از ستارهها به سرانجام رساندهایم، اما تعداد آنها هنوز به رقم 10 میلیون عدد نرسیده است. کاری که ما تا امروز انجام دادهایم مثل خریدن بلیط بختآزمایی است. احتمال کمی وجود دارد که شما در این دوره از قرعهکشی برنده شوید.

. آیا ما هم باید همزمان شروع به ارسال سیگنالهای رادیویی به سمت دنیای خارج نماییم؟
صادقانه بگویم، نه. برای یک تمدن فرازمینی پیشرفته در حد و حدود ما بسیار سهل است که رادیوتلسکوپی بسازد و به امواج عادی ارسال شده از ما مانند سیگنالهای تلویزیونی گوش فرا دهد. اینکه منابعمان را صرف ارسال یک یا دو نعره بلند به سوی دنیا نماییم بی
فایده است.

. استدلالی هم وجود دارد که ارسال سیگنال می تواند به مفهوم اعلام جنگ باشد.
بله و اگر چنین چیزی روی دهد تقصیر من است چون که در سال 1974 من قویترین پیام رادیویی تا امروز را از رادیوتلسکوپ آرسیبو که در پورتوریکو قرار دارد به فضا ارسال کردم. من در آن زمان  از سوی ستاره
شناسی به نام رویال به شدت مورد مواخذه قرار گرفتم. او خیلی نگران عواقب این کار بود.. به نظر شما یک موجود فضایی چه شکلی خواهد بود؟
طبعاً ما از نظر شکل ظاهری و زیست شناسی شبیه به هم نخواهیم بود. ما انسانها از طراحی خوبی برخورداریم. خیلی خوبه که ما می
توانیم روی دو پا بایستیم چون این موضوع به ما امکان میدهد تا از دستانمان استفاده کنیم. در ضمن خیلی عالیه که سرمان بالای بدنمان قرار دارد، چون میتوانیم شکارمان را ببینیم. اما وجود دو دست خیلی ایده خوبی نیست. هرکسی که تلاش کرده چمدانهایش را از ماشین به خانه حمل کند، حتماً با این مشکل روبرو شده است. بنابراین آدم فضاییهای فرضی من تا حدود زیادی شبیه خود ما خواهند بود اما با چهار دست! هرچند هیچ کس نمیداند که مسیر تکامل در شرایط مختلف چه مسیری را طی میکند.

ايران موجودات زنده را به فضا فرستاد

کهکشان دانش:ايران نخستين كپسول زيستي را به همراه موجودات زنده به فضا پرتاب كرد و آن‌ها را به زمين بازگرداند. اولين موجودات زنده از ايران در قالب كپسول زيست‌محيطي و توسط كاوشگر 3 در سال 88 به فضا پرتاب شدند و به زمين بازگشتند.
همراه اين كپسول زيستي، موش، لاك‌پشت، كرم‌ خاكي و سلول‌هاي مختلف به فضا رفتند.
كاوشگر 3 از زيرسامانه‌هاي سازه، محفظه زيستي تغذيه و ارسال داده‌‌هاي تله متري، تصويربرداري و ارسال همزمان، رايانه پرواز، سنجش محيطي تشكيل شده است. تله متري فعاليت‌ها و عملكرد كاوشگر در فرايند پرتاب و ارسال تصاوير همزمان به ايستگاه زميني متحرك،‌ كنترل رايانه پرواز در اين فرايند ،‌كنترل عمليات فرامين و جدايش،‌ نمايش كپسول زيستي و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام،‌دستيابي به مجموعه امكانات آزمايشگاهي براي داده‌برداري از فضاي خارج از جو از ديگر دستاوردهاي پرتاب كاوشگر 3 است.
اين اقدام به منظور بررسي وضعيت موجودات زنده در فضا با همكاري وزارت دفاع و وزارت علوم و پژوهشگاه هوا فضا و در ادامه پرتاب كاوشگرهاي يك و 2 انجام شده است.
هم اكنون اين كپسول به زمين بازگشته. مطالعات روي اين موجودات زنده آغاز شده است و نتايج اين تحقيقات در آينده اعلام خواهد شد.  تمام بخش‌هاي مختلف راكت كاوش 2 كه از طراحي، ساخت و مونتاژ توسط محققان و متخصصان ايراني انجام شده است و اين نتيجه تلاش 30 ساله همه ايراني‌ها در مراكز دانشگاهي و صنعتي است.
براي پرتاب اين راكت از دانش بومي استفاده شده است. بر روي اين راكت دوربيني براي نظارت عملكرد نصب شده بود تا بتوان باز شدن چتر و جدا شدن اين راكت را كنترل كرد.
كاوشگر 2 بعد از پرتاب از فضا عكس تهيه كرده كه اين اولين عكس پروژه ايراني از فضا بود.

عید سعید نوروز برهمه ایرانیان مبارک

ز کوی یــــار مــی‌آید نسیــم باد نوروزی

 

از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن

 

که قارون را غلطهــا داد سودای زرانــدوزی

ز جام گل دگر بلبل چنــان مست می لــعلست

 

که زد بر چـــرخ فیروزه صفیر تخـــت فیروزی

به صحرا رو که از دامن غبــار غم بیفشانی

 

به گلزار آی کــز بلبل غزل گفــتن بیامـوزی