کهکشان دانش: رئيس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي گفت: كار مكان‌يابي رصدخانه ملي بعد از 4 سال به اتمام رسيده و مكان آن طي مراسمي از سوي دولت به زودي اعلام مي‌شود.

محمد جواد لاريجاني در گفت‌وگوئی در خصوص پروژه رصدخانه ملي گفت: خوشبختانه ما مراحل مكان‌يابي رصدخانه را كه يك كار علمي سخت و فني بود، پس از 4 سال به نتيجه رسانديم كه در حال حاضر كار مكان‌يابي رصدخانه به اتمام رسيده است.
وي ادامه داد: مكان قطعي اين رصدخانه در ناحيه‌اي بين قم، اصفهان و اراك است كه مكان قطعي آن طي مراسمي از سوي دولت به زودي اعلام خواهد شد.
وي مرحله بعدي را طراحي تلسكوپ رصدخانه ملي دانست و افزود: هم اكنون برنامه ساير تجهيزات علمي اين رصدخانه و نوع و اندازه تلسكوپ و نوع آيينه آن مشخص شده و در مرحله طراحي آن هستيم.
به گزارش فارس، پروژه رصدخانه ملي ايران در سال 1382 در هيئت دولت به تصويب رسيده است،‌ بر طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است در سال 87 بعد از اتمام كار مكان‌يابي، كار ساختمان‌سازي رصدخانه ملي ايران آغاز شود و در سال 1388 معادل سال 2009 ميلادي مصادف با سال جهاني نجوم اين رصدخانه راه‌اندازي شود.
رصدخانه ملي ايران، مهم‌ترين رصدخانه منطقه و خاورميانه خواهد بود و ‌حداقل اندازه آينه تلسكوپ اين رصدخانه دو متر خواهد بود و تجهيزات و ابزاري كه بر روي اين تلسكوپ نصب خواهد شد، سبب مي‌شود تا اين تلسكوپ بالاترين توان رصدي را در سطح منطقه و كشورهاي همسايه داشته باشد.