شاتل انديوور توسط بوئينگ 747 به خانه خود برگشت

کهکشان دانش: شاتل فضايي انديوور در حالي كه سوار بر هواپيماي بوئينگ 747 بود، به خانه خود در مركز فضايي كندي در فلوريدا بازگشت. شاتل فضايي انديوور به همراه 7 سرنشين خود بعد از انجام مأموريت 16 روزه خود براي تعمير و تكميل ايستگاه بينالمللي فضا به علت نامساعد بودن شرايط جوي در فلوريدا، نتوانست بر طبق برنامهريزي در مركز فضايي كندي فرود آيد و به همين دليل اين شاتل دو هفته قبل در مركز فضايي ادوارد در كاليفرنيا به زمين نشست.
روز گذشته اين شاتل در حالي كه سوار بر هواپيماي بوئينگ 747 بود، با موفقيت به خانه خود در مركز فضايي كندي در فلوريدا بازگشت.
شاتل «انديوور» طبق برنامهريزي انجام شده در ساعت 19:55 دقيقه جمعه 24 آبان به وقت محلي (00:55 دقيقه شنبه به وقت جهاني) از مركز فضايي كپ كاناورال در فلوريدا به فضا پرتاب شد و سفر خود به ايستگاه بينالمللي فضا را آغاز كرد و بعد از طي مسافتي معادل 360 كيلومتر (223 مايل) دوشنبه به ايستگاه بينالمللي فضا رسيد و مأموريت خود را در اين ايستگاه آغاز كرد.
در طي اين مأموريت، فضانوردان شاتل انديوور ظرفيت ايستگاه فضايي را از 3 فضانورد به 6 خدمه افزايش دادند و همچنين در اين مأموريت سيستم جديد گردش آب كه در حدود 250 ميليون دلار است بر روي اين ايستگاه نصب شد و همچنين جاي خواب جديد فضانوردان نيز در اين مأموريت بر روي ايستگاه فضايي نصب شد.
ناسا اعلام كرد كه فضانوردان در طي مأموريت خود هم داخل و هم بيرون ايستگاه بينالمللي فضا را با موفقيت تعمير كردند.
ايستگاه بينالمللي فضا پروژه بينالمللي است كه در ساخت آن كشورهاي آمريكا، ژاپن، روسيه، كانادا و 11 كشور اروپايي سهيم هستند.