کهکشان دانش: نخستين آزمايشگاه كواترنري كشور به همت كارشناسان مركز پژوهش‌هاي كاربردي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني به منظور انجام مطالعات و آزمايش‌هاي ويژه علوم زمين در دوره زمين‌شناسي كواترنري راه‌اندازي شد.

به گزارش  روابط عمومي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور، پريناز رسولي، كارشناس مسئول اين آزمايشگاه گفت: اين آزمايشگاه با هدف بررسي پديده‌هاي زمين‌شناسي و ايجاد ديدگاهي جديد نسبت به دوره كواترنري به عنوان زمان آغاز زندگي بشر بر روي كره زمين گشايش يافته است.
وي با بيان اين كه از اتفاقات رخ داده در دوره كواترنري مسئله تكامل در حيات جانوري است، يادآور شد: مثالي بارز از اين تكامل در بين پستانداران بزرگ مانند فيل‌ها، اسب‌ها و كرگدن‌ها قابل مشاهده است كه به صورت كند صورت گرفته و در ارتباط با شرايط آب و هوايي و محيط زيست نيز مي‌توان به تكامل سريع بين پستانداران كوچك و جوندگاني نظير موش‌ها پي برد.
رسولي افزود: از ديگر مسائل مي‌توان به تغييرات جوي اين زمان اشاره كرد كه عوامل بسياري از جمله پيشرفت يا عقب‌نشيني يخچال‌ها، تغييرات سطح اساس درياها، تغيير در شرايط رسوب‌گذاري و فرسايش در خشكي‌ها اين تغييرات را به اثبات رسانده است.
وي با بيان اين‌كه اين آزمايشگاه در زمينه‌هاي مختلف زمين‌شناسي از جمله فسيل‌شناسي فعاليت مي‌كند، يادآور مي‌شود: مطالعات فسيل‌شناسي مهره‌داران منطقه شمالغرب كشور در اين مركز انجام شده كه در آن به معرفي جنس و گونه‌هاي مختلفي از مهره‌داران و بررسي شرايط آب و هوايي گذشته، شرايط تغذيه حيوانات در آن زمان و به طور كلي شرايط زمين در دوره كواترنري پرداخته شده است.
رسولي با اشاره به اين كه نوآوري در علم فسيل‌شناسي ايران يكي از مهمترين فعاليت‌هاي جاري در اين آزمايشگاه است، تصريح كرد: در اين آزمايشگاه براي نخستين بار در خاورميانه تعيين سن مطلق نمونه‌هاي برداشت شده، به روش استفاده از ايزوتوپ‌هاي راديو اكتيو انجام مي‌شود.
كارشناس مسئول آزمايشگاه زمين‌شناسي كواترنري در پايان گفت: براي رسيدن به سن مطلق نيازمند انجام آزمايش‌هاي اوليه هستيم كه اين كار با استفاده از روش‌هاي نوين آزمايشگاهي در اين مجموعه انجام مي‌شود.
دوره كواترنري آخرين دوره زمين‌شناسي است كه در انتهاي دوران سوم زمين‌شناسي قرار گرفته و از حدود دو ميليون سال پيش تاكنون را در بر مي‌گيرد.